Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Řešiči a pohodáři

Jsou lidé, co mají potřebu neustále něco řešit, ať už je to politika, či babské drby. Nebo vztahy. Hlavně vztahy druhých. Řešiči obvykle hned vědí, kde je pravda, kdo je kdo, kdo je s nimi a kdo proti nim.

Řeší, co si o nich myslí druzí, řeší jak vyhovět tomu či onomu, jak být „in“. Přesto, že neustále něco řeší, jsou v pohodě. Protože být v pohodě se zrovna nosí, je to „in“. Abych dosáhl „být v pohodě“, přestože je mi mizerně, musím se přetvařovat, být (až) úslužný, neupřímný (hlavně k sobě).

Z pohodáře pohoda a klid vyzařuje, bývá upřímný, když se mu něco nelíbí, řekne to. Neřeší věci, které se ho netýkají, nevěnuje jim (tolik) pozornost. Když je mu mizerně, přizná to sobě i okolí, občas může být i nevrlý, někdy vyjede, ale většinou se usmívá a je i laskavý.

Máloco ho urazí, máloco ho vyvede z míry, dokáže reagovat neočekávaně, hodně se směje. Ta radost z něj čiší, věci bere s nadhledem, říká upřímně co si myslí. Snaží se často pobývat v režimu „tady a teď“ a užívat si drobné radosti života. Nikomu nic nevnucuje, jen inspiruje. Pro mne je takovým inspirátorem a pohodářem Jaroslav Dušek.

Ani nevím, zda opravdový pohodář na otázku „jak se máš?“, odpoví „jsem v pohodě“. Pokud i to se stane, pak jde o odpověď upřímnou. Dnes se to dostalo tak daleko, že se ptáme, když se nám bližní nějak nezdá, „seš v pohodě?“ a často slyšíme „jsem, proč bych nebyl?“

Na otázku „jak se máš?“ máme možnost odpovědět několika způsoby a odpověď závisí nejen na pravdě, pocitech, ale i na tom, kdo se nás ptá. Záleží, jak se momentálně cítíme a pokud se nás zeptá člověk, kterému důvěřujeme a jsme k sobě vzájemně upřímní, pak z nás odpověď vyletí a bude odpovídat tomu, jak se zrovna cítíme.

Můžeme také odpovědět neutrálně, nebo se i přetvařovat, protože nechceme nikoho zatěžovat svými problémy, nebo nechceme, aby nás někdo litoval.

Jak se teda mám? Většinou dobře, jsem v pohodě. Ale občas se vyskytnou problémy, které mě trochu drtí a štvou. Samozřejmě i jako „neřešič“ musím řešit řadu problémů, přijít tomu na kloub, ptát se, získávat informace a zkušenosti, rozhodnout se, co a jak udělat. Zda jsem se rozhodl špatně či dobře, ukáže až čas.

Chyba se projeví. Poučením a zkušeností budiž stejnou chybu neopakovat a zvolit jiný přístup k řešení, najít jiný způsob.

Ale důležitější je se umět od problémů oprostit, neřešit zbytečnosti, před problémy neuhýbat, neodkládat je. Ale určit si priority a mít srovnané, co „hoří“ a je třeba hned „hasit“, co je marginálie, která se vyřeší tak nějak sama od sebe. A co může počkat, protože je na to čas. Mezitím třeba přijde nějaký nápad, nebo aspoň lepší nálada a úkol se tím vyřeší, nebo aspoň bude řešen v lepší atmosféře.

Tou hlavní prioritou je život sám, ať si politici, úředníci, právníci, ekonomové, kněží a další říkají, co chtějí. Jistě, nechám si s problémy poradit, obrátím se na odborníky, prodiskutuji to v rodině, ale život žiju za sebe, nikdo jiný ho za mě nežije a také já nechci žít život nikoho jiného.

A už vůbec nechci život někoho jiného řešit, třeba Jarka Nohavicu. Kdo jsem já, abych soudil?  Jak to vůbec bude za pár let? Už kolikrát se stalo, že ti, co někomu hodně pochlebovali a jiného haněli, jakmile se to obrátilo, převlékli kabáty a začali křičet přesně naopak. Takže neřeším, nemoralizuju, ale do pohody se přivedu třeba i poslechem či hraním Jarkových písniček.

Co řešiči? Ať si řeší, když musí. My, pohodáři, řešit nemusíme. Tedy to, co se nás netýká. Předci tomu říkali „nehas, co tě nepálí“. Vím, že to zavání lhostejností, ale tak to není. Člověk se může tváří v tvář ocitnout různým situacím, být třeba svědkem něčeho zlého. Pak řeší svůj přístup k ději, pomůže, zasáhne, či bude dělat, že nic nevidí, neslyší.

Ale řešit virtuálně kdo od koho dostane jaké vyznamenání? Proč, když se mě to netýká a řešit to nemusím.

Autor: Jan Tichý(Bnj) | pondělí 12.11.2018 15:06 | karma článku: 18,01 | přečteno: 599x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 395x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 614x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 332x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 291x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik