Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Buran ve státní správě aneb proč čtu Petra Hampla

Mediálně proslulý (aspoň si myslím), elitami nenáviděný, pravicový sociolog Petr Hampl napsal knihu „Prolomení hradeb“. Přiznám se, že jsem si ji pořídil a přečetl teprve nedávno.

Z Hamplových glos a článků jsem mohl odtušit o jaké dílo jde. Také jsem četl pár vyjádření od veřejně známých lidí, kterých si vážím (prof. Jan Keller, spisovatel Benjamin Kuras). Nepřímo se člověk o knize dozvěděl i z hysterie, kterou kniha způsobila v prostředí „dobyvatelů renty“ (zde cituji Hamplův termín). Na základě přečtení knihy jsem dodatečně pochopil, proč jsem se v prostředí „nové aristokracie“ necítil moc dobře.

Pojmy jako „nová aristokracie“ a „dobývání renty“ označují zejména vysoce postavené manažery korporací a vysoké státní úředníky a jejich zdánlivě nerozumné chování. Pro bližší zkoumání doporučuji přečtení knihy.

Proč tedy buran ve státní správě? Vždy jsem si myslel, že státní správa by tu měla být jako služba občanům. Vždy jsem ctil pravidla a regulaci jsem bral jako nutné zlo k eliminaci těch nepoctivých a neslušných.

Jenže pak jsem se ocitl přímo u zdroje, kde jsem se zpočátku cítil užitečný. Navíc jsem se víc zabýval technickými záležitostmi a působil v rámci bohulibé oblasti ochrany spotřebitele. Také jsem nahlédl do regulace v této oblasti a byl šokován kolik toho je. A do toho samozřejmě mediálně propírané změny v legislativě od alergenů po GDPR.

Po spuštění služebního zákona jsem pochopil, že ta služba je služebníky vnímána poněkud jinak. Udržet se u zdroje a vytvářet podmínky k růstu zdrojů (rozpočtů). Vycítil jsem, že na to nejsem stavěnej a že bych tam do důchodu nemohl vydržet s jediným cílem: udržet si tu židli. Tak jsem při naskytlé příležitosti tu židli opustil.

Přečtením Hamplovy knihy jsem pochopil, že to tak mělo být a že bylo dobře, když jsem vsadil na pocit, na změnu a nejistotu. Potřebuji, aby mi dávala práce smysl a mohl jsem být upřímný. Ne se přetvařovat, ohýbat a říkat jen to, co ti nahoře chtějí slyšet, a tak si zařídit kariérní růst a zvyšování renty.

Hlásím tedy návrat k buranům a radostný pocit z toho, že dnes mezi mé parťáky patří šikovný zedník a instalatér. V jeden den jsem dopoledne jednal s kominíkem a odpoledne s právníkem. Kominík si prohlédl stav, vše obešel, vše si změřil. Podíval jsem se s ním i na střechu. Pak navrhl řešení a slíbil, že to udělá. Bylo to slovo chlapa, co budí důvěru. Okamžitě si získal respekt zúčastněných, najmě sousedů, na které se jeho kolegové vykašlali.

Právník také jen dělal svou práci. Potřeboval něco vyhledat. Tak jsme se hrabali v papírech a čučeli do počítače. Vyhledali jsme, co jsme mohli, ale bohužel nedostal to, co by chtěl či potřeboval. Chvilku mu trvalo, než pochopil, že víc nemáme, nevíme. Byl to zamotaný případ (dělá to na mě dojem, že nejvíc to zamotali právníci) a z hlediska nás, jako správce, bylo vše v pořádku, neboť platby za byt byly uhrazeny. Vzal to, jak to je a poděkoval za spolupráci. Známe se, ale vykáme si.

Přesto z neznámého kominíka jsem měl lepší pocit. Asi opravdu do toho buranova patřím. Avšak svůj výlet do prostředí „dobyvatelů renty“ považuji za velmi podnětnou zkušenost a Petra Hampla za jednoho ze svých inspirátorů.  Nemusím s ním vždy souhlasit, ale jeho názory jsou pro mne zajímavé a mám podobný smysl pro humor.

A stále ctím Jaroslava Duška a Václava Cílka. 

Autor: Jan Tichý(Bnj) | středa 27.6.2018 18:42 | karma článku: 30,86 | přečteno: 972x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 395x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 614x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 332x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 291x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Pokroková a proti válce. V Rusku končí poslední škola vyučující „podle Západu“

4. května 2024  8:39

V Novosibirsku končí soukromá škola Novokolledž, která si jako jedna z mála v Rusku ústy svých...

Zdanění bezdětných, výpovědi bez důvodu. Fiala chce širokou shodu a klid

4. května 2024  7:55

Z programových návrhů, se kterými přicházejí strany vládní koalice rok před volbami, mají podle...

Rusko do konce srpna zakázalo vývoz cukru, chce zajistit stabilitu na trhu

4. května 2024  7:16

Rusko přechodně zakázalo vývoz cukru ze země. S odkazem na vládní nařízení o tom píší ruské tiskové...

Španělské ministerstvo se rozhodlo zrušit cenu býčích zápasů. Vyvolalo kritiku

4. května 2024  7:05

Španělské ministerstvo kultury se rozhodlo zrušit národní cenu býčích zápasů. Informoval o tom...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik