Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Co by na nás dnes řekli v českém nebi Hus a Komenský?

To nevím, mohu jen spekulovat, klást si otázky a tak trochu konspirativně si na ně odpovídat. Brněnský „Provázek“ býval obdobou pražského Semaforu. Obě scény byly oblíbené a přinesly objevy herecké, ale i proslulé divadelní kusy.

Např. „Balada pro banditu“ byl fenomén, vedle hvězd Polívky a Pechy, vyrostl v „Provázku“ Miroslav Donutil, známý byl i vtipný silák a recesista Franta Kocourek a mnozí další. Tahle parta zestárla, někteří odešli jinam, jiní i do hvězdného nebe. Dlouho jsem o Huse na Provázku neslyšel, až nyní se mediálně proslavila divadelním kusem (dle reakcí spíš hnusem). Říkal jsem si, jak je to možné, co si to pokračovatelé toho vkusného a milého divadelního stánku vymysleli?

A pak se dozvím, že šlo o hru chorvatského režiséra uvedenou v rámci nějakého (dotovaného) divadelního festivalu. Vyjadřovali se k tomu mnozí, názory se různí vč. odlišných názorů křesťanů. Neviděl jsem, nehodnotím, se zneužitím státní vlajky nesouhlasím, ikdyž chápu, že protagonisté (a příznivci) mají český národ asi v … (prostě tam).

Co by tomu řekli čeští křesťanští velikáni Jan Hus a Jan Ámos Komenský? Nadšeni by asi nebyli, na to bych dal ruku do ohně. Zakrývali by si studem tvář a volali „Sodoma, Gomora“? Nebo by tolerantně a nevěřícně sledovali, co se na jevišti děje? Snažili by se představení ukončit?

Jak by se jim líbil komentář kardinála Dominika Duky a prof. Tomáše Halíka? Kdo by byl v jejích očích větší blouznivec? Označili by někoho za Antikrista? Či dokonce Satanova služebníka? Kdo by byl pro Mistra Jana větším „papežencem“?

Samozřejmě nevím, jen si trochu zaspekuluji. Dominik Duka by možná připomněl oběma pánům některého ze svých středověkých předchůdců, jako byl Arnošt z Pardubic, či Jan Očko z Vlašimi.

A profesor Halík? Dle mého by se hodil na španělského inkvizitora. Zkrátka tento obraz mi na něj sedí. Jsem srdcem spíš husita a jezuity nemusím. Jde o můj úhel pohledu.

Naštěstí žádné katolické, potažmo křesťanské, dilema řešit nemusím. Mým bohem je Tvořivá inteligence, která se zrcadlí v přirozeném Řádu vesmíru a v Moudrosti Matky Přírody. A tou životadárnou energií je Láska.

Jak to vidíte, velcí mistři českého křesťanského nebe? Byl na tom brněnském jevišti přítomen aspoň ždibínek lásky? Pokud byl, tak v jakém okamžiku?

Autor: Jan Tichý(Bnj) | středa 30.5.2018 21:53 | karma článku: 16,88 | přečteno: 415x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 395x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 614x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 332x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 291x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Lepru mezi sebou ve středověku šířili lidé a veverky, tvrdí studie

4. května 2024  19:40

Lepra se ve středověké Anglii přenášela mezi lidmi a veverkami. Zjištění podporuje teorii, že při...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  19:16

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Po Kallasové přišla řada na Zelenského, Rusko na něj vydalo zatykač

4. května 2024  16:30,  aktualizováno  19:12

Ruské úřady zahájily trestní řízení proti ukrajinskému prezidentovi Volodymyru Zelenskému a...

Estonsku roste sebevědomí. Hovoří o blokádě proti Rusku v Baltském moři

4. května 2024  18:08

Sledujeme online Velitel estonské armády Martin Herem navrhuje spojencům se připravit na možnou blokádu ruských...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik