Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Potkají se dva optimisté

„Jsem optimista: věřím, že se EU rozpadne tak, jako jiné říše před ní“, říká jeden. „Já jsem taky optimista, ale věřím, že to EU ustojí a vyjde z toho posílená“, tvrdí druhý.

Nepřipadá vám to divné? Není jeden optimista a druhý naopak pesimista? Vlastně jsou oba pesimistou a optimistou zároveň. Záleží na úhlu pohledu. Je optimistické věřit, že se EU nerozpadne? Není naivní věřit, že se EU reformuje tak, že bude opět ostatní inspirovat? Co je optimistické a co pesimistické?

Je EU na rozcestí, nebo už na scestí, nebo jen na cestě s nekonečnými výmoly? Odpovědi neznám, ale jsem optimista. Nic se nejí tak horké, jak to vypadá. A pak také platí, že když někdo vyvolává strach, tak se nejvíc bojí sám.

Bojí se hlavně toho, že lidi by se mohli přestat bát. Pochopí to lidi už konečně? Nevím, ale chci tomu věřit. Velký manipulátor vymyslel byrokracii. To je úžasný nápad jak zastavit iniciativu, zpomalit tvořivost a zasít semínka strachu.

Vše je navíc okořeněno právem. Právo je přeci řád. Dokonalý pořádek. Jenže přebujelé právo vede k bezpráví a vytváří tak právní nepořádek.

Byrokracie je zločin proti lidskosti v době míru. To zní dost pesimisticky. Optimistické je si to uvědomit. Byrokracie se (asi) nedá zjednodušit. Kdo by se o to pokusil, narazí na odpor. Ideální je si jí nevšímat a nebát se jí.

A nebojovat s ní. Porazit se nedá. To je dost pesimistické, že. Je tu jedna poměrně únavná, vyčerpávající cesta. Důsledným uplatňováním (vybraných) byrokratických předpisů lze dosáhnout toho, že část světa přestane fungovat. Údajně kdysi takhle protestovali britští železničáři, začali striktně dodržovat předpisy a prý ten den nevyjel žádný vlak. To mi vyprávěl jeden kamarád, takže ověřeno to nemám, mohu tomu jen věřit. A věřím tomu rád.

Pak je tu ještě druhá možnost, optimistická. Byrokracie má v sobě obsaženu destrukci, takže se nakonec zničí sama. Optimisticky v to doufám. Navíc si udržuji naději, že ji nahradí moudrá a poctivá správa věcí veřejných, kde bude ctí jednoduché a srozumitelné právo ctít a tím dosáhnout jakéhosi dobrovolného (a přirozeného) řádu.

Jsem prostě naivní optimista.

Autor: Jan Tichý(Bnj) | čtvrtek 19.4.2018 21:48 | karma článku: 18,55 | přečteno: 708x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 394x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 614x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 331x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 291x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Jestli Rusko prolomí frontu, můžeme na Ukrajinu vyslat vojáky, zopakoval Macron

2. května 2024  13:18

Francouzský prezident Emmanuel Macron opět připustil možnost vyslání západních pozemních jednotek...

Bezpečnostní úřad má nového šéfa. Čuřín chce víc digitalizace a méně prověrek

2. května 2024  11:51,  aktualizováno  13:15

V Národním bezpečnostním úřadu (NBÚ) je podle nového šéfa Jana Čuřína prostor pro digitalizaci a...

POLITICKÝ DIÁŘ: O falešné hře Evropana Fialy a štoku navíc

2. května 2024

Premium O tom, jak se za deset let změnil názor Petra Fialy na Evropskou unii či o debatě k důchodové...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, policie ničí barikády a zatýká

2. května 2024  8:11,  aktualizováno  12:58

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik