Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Žádného Ferdinanda Vaňka jsem tenkrát neznal

V říjnu v roce 1986 se objevil v tehdejším deníku ÚV KSČ inzerát, který blahopřál nějakému Ferdinandu Vaňkovi k padesátým narozeninám. Tenhle inzerát způsobil celkem poprask.

Studoval jsem v Praze a nějaký spolužák přišel s Rudým právem a ukazoval nám ten inzerát. Podívejte, co komunistickým cenzorům prošlo, a ukázal nám inzertní stránku. Nechápali jsme, o co jde. No, tady ta fotka, ten Vaněk…

„Kdo to je?“ „To je přece Havel!“ „Jakej Havel? …jó, ten Havel“. Pravda je, že jsme Havla neznali, tedy žádnou jeho fotografii, v televizi jsme ho vidět nemohli, jen jsme o něm slyšeli jako o tom samozvanci a zaprodanci. A z druhé strany (Svobodné Evropy či Hlasu Ameriky) přicházely informace zcela jiné.

V době Palachova týdne (leden 1989) a následných týdnů jsem byl na vojně. Moc informací se k nám nedostalo. Za to se k nám dostali „disidenti“. Byli to chlapi odvolaní na cvičení v době kolem 21. srpna. Nám bylo sděleno, že se s nimi nemáme stýkat, což jsme samozřejmě, najmě o víkendu či večer porušovali. Vzpomínám, jak se chlubili, že znají Václava Havla a říkali nám, co kdy a o čem Vašek řekl. Bylo to převážně několik „mániček“, kteří jak se zničehonic objevili, tak zase zmizeli. U nás byli asi dva týdny, možná ani ne. Zkrátka je komunisti uklidili na vojnu a mimo Prahu.

Tak jako jsem neznal Václava Havla, neznal jsem ani jeho postavu Ferdinanda Vaňka. To mně a mým spoluobčanům bylo dopřáno, až když na konci roku 1989 vešel VH ve všeobecnou známost.

Své chartisty znala (asi) jen Praha, mimo Prahu se o nich moc nevědělo. Připadá mi, že tak to zůstalo dosud. Na rozdíl od mimopražského venkova se VH v Praze těší nebývalé úctě, možná až přehnanému uctívání.

Je to asi tím, že na venkově se nějaký antikomunismus moc neřešil. Přesto venkov dostával vždy tvrdší rány, nejdříve násilnou kolektivizaci, pak spíše necitlivé restituce, kdy byl sedlácký vztah k půdě přerušen již dvěma generacemi, to vše doprovázené rušením či transformací zemědělských družstev. K tomu ještě nutno připočíst, že negativa globalizace odnáší nejvíc venkov.

Venkov chudne, vylidňuje se, z některých vesniček se stávají skanzeny. Ale naštěstí ne všude. Někde to žije, záleží na místních, čím si život obohatí a jak se dokáží vyrovnat (se spíše nesmyslnou) regulací z centra. Někde jsem četl, že obec nad 500 obyvatel má šanci na přežití, protože obvykle má základní atributy, které umožňují společenský život v obci, jako hospodu, obchod, poštu, školku a školu, dopravní spojení do města, ordinaci lékaře, nějaký spolek, obvykle sportovní klub a dobrovolné hasiče.

Zda někde ve vzdálené Praze koulel v pivovaru nějaký Vaněk sudy a nějaký Václav Havel bojoval s komunisty, to těm venkovským balíkům bylo jedno, protože se starali především o sebe.

Prezidenta Havla jistě respektovali, jakož i jeho následovníky. Ale snažili se žít po svém. Vzájemně se znali a vzájemně si dokázali pomoct. Myslím si, že to tak funguje dosud, hlavně tam, kde náplavy postupně a nenásilně zapadají mezi starousedlíky. Horší je to asi tam, kde „náplavy“ původní starousedlíky převálcovaly a vzájemně se nechápou, protože každá skupina má odlišný životní styl.

 Vláda to může venkovu usnadnit hlavně tím, že jeho obyvatele nechá žít po svém a vyjme je z nesmyslů, které na vsi nepotřebují a přináší víc škody než užitku.

Inspiroval mne níže uvedený obrázek a nějaké dohady kolem ceny díla. Dílo je opravdu originální, to se musí nechat.

zdroj inspirace

 

Autor: Jan Tichý(Bnj) | čtvrtek 1.2.2018 19:09 | karma článku: 18,92 | přečteno: 966x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 395x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 614x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 331x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 291x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Izrael má nový plán pro Gazu. Po válce by na ni mohly dohlížet i arabské státy

3. května 2024  16:30

Čelní představitelé izraelské vlády uvažují o rozsáhlém plánu poválečného uspořádání Pásma Gazy, v...

Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí

3. května 2024  16:19

Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...

Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 15:56

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...

Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  15:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik