Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Věříte, že „bezcitná cynická bestie“ může být láskyplná?

Blízká osoba mi (poměrně často) říkala, že už tady nechce být, že to a to se jí už nebude týkat, protože už tady nebude a že už na tom byla tak špatně, že by skočila pod vlak. Nadšený jsem z toho rozhodně nebyl.

Co na to mám sakra říct? Chápu, že chce uklidnit, ale zároveň mě štve, že o tom mluví neustále jako kolovrátek. A taky už nechci hrát tu hru: „co to vedeš za řeči, ty tu budeš ještě dlouho, …prosím tě neumírej“, protože mne nebaví a protože nějak cítím, že jsem (milovanou matkou) někam manipulován, kam nechci.

Jakou zvolit „sebeobranu?“ Notování v sebelítosti vyloučím hned (mně škodí a jí nepomůže), také vzteklý odpor nechci použít. Mohu mlčet anebo nasadit s úsměvem (a smíchem) černý cynický humor. Přeci takový humor rodiče pěstovali, my jako děti k tomu přičichli (a rozvíjíme ho i ve svých rodinách), tak by měl působit i v těch smutnějších, temnějších chvílích, řeknu si a zkusím to.

„Chacha, povídali, že mu hráli. Že umřeš, nám slibuješ už několik let a skutek utek“. „Skočila bych pod vlak, ale musel by mě tam někdo dovést autem, protože tam nedojdu“. „Prosím tě, hlavně neskákej pod vlak na hlavní trati Praha – Kolín, dráhy vymáhají náhradu škody na pozůstalých, a zastavení jedné z nejfrekventovanějších tratí, bude drahé. Jdi na trať do Ledečka, tam to jezdí jednou za dvě hodiny a jen motoráky“.

„Seš chemik, tak mi namíchej nějakej koktejl“ „Chacha, to si myslíš, že by Tě něco porazilo, když do sebe denně valíš takový dryáky? Zkus to opačně, prostě ty prášky přestaň brát. Třeba to půjde“. „To přece nemůžu“. Nápady došly a tak přepnu na vážno „prosím tě, o čem se bavíme, já tě za prvé: zabít nemůžu, za druhé: ani nechci a konečně za třetí: to nikdy neudělám. Ani brácha ne, v tomto smyslu si nás vychovala špatně“.

I takové řeči jsem vedl. Nakonec měly smysl hlavně v tom, že byly podané laskavě, s cynickým humorem a obrátily pozornost jinam. Matka teď bydlí blízko nás v domově pro seniory, navštěvujeme ji a povídáme si s ní. Pod vlak skočit nemůže, protože k nám žádný nejezdí. Nad prášky bdí personál, který se snaží pomoci i jinak.

Chodí tam i dobrovolnice, které nabízejí „psychologickou“ diskusi. Holky jsou školené a tak se jí jedna prý zeptala „paní, jaké máte životní cíle?“, načež naše osůbka ji vylekala tím, že ji řekla: „já už žádné cíle nemám, mým cílem je hřbitov, děvenko“. Takže rozhovor byl ukončen.

Tak jsem si tuhle příhodu vyslechl a mlčel jsem. Nechtělo se mi to v autě při řízení rozebírat, radši jsem to zahrál do autu na „kariérní cíle“ a „hodnocení“, s čímž se setkávám v práci (na vše se musíte proškolit a získat „papír“).

Ale v hlavě mi běželo, že se holka měla zvoleného tématu držet a pokračovat cynickými otázkami typu: „A co pro ten cíl děláte? Jaký si představujete pohřeb? Jak byste chtěla zemřít? Kontaktovala jste už Pohřební ústav?“

Asi nejzajímavější by byla ta reakce. Možná by ta holka dostala holí a to by byla reakce odporu, reakce životaschopná, která by mohla vést i k rozhodnutí o změně přístupu. Nebo by byl reakcí usedavý pláč, ale i ten by pomohl vyplavit emoce.

Tak nevím, ale když ke mně takové nápady přicházejí, možná by stálo za to ten černý cynický humor využít ku pomoci. Laskavě. Moudře se říká, že smíření je směsicí přijetí a odpuštění, také, že i přes všechny trable a bolesti lze i ve stáří žít spokojený život. Stačí se soustředit na ty drobné radosti každodenního života a snažit se je nepromarnit.

Jo, to se mi to kecá, zdravému a mladému přes-padesátníkovi. Nicméně kolikrát si říkám, zda už není na čase tu svou „bestii“ vypustit. V přímém styku s matkou se mi daří ji celkem krotit, ale pak ji musím vypustit aspoň do „blogoarény“, aby mě nesežrala.

Autor: Jan Tichý(Bnj) | středa 22.2.2017 14:47 | karma článku: 15,81 | přečteno: 538x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 395x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 614x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 332x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 291x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Španělské ministerstvo se rozhodlo zrušit cenu býčích zápasů. Vyvolalo kritiku

4. května 2024  7:05

Španělské ministerstvo kultury se rozhodlo zrušit národní cenu býčích zápasů. Informoval o tom...

Do konce roku by se mohlo konat další jednání české a ukrajinské vlády, řekl Fiala

4. května 2024  6:48

Do konce letošního roku by se podle premiéra Petra Fialy mohlo konat další společné jednání české a...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik