Digitální a mediální detox

4. 07. 2019 15:05:00
Zahlceni informacemi, závislí na internetu, na sociálních sítích ... Chce to nějakou odvykačku, moderním jazykem detox. Tak jsou lidé nabádáni, aby zkusili chvíli žít bez mobilu, nebyli přicucnuti k sociálním sítím a internetu.

A tak zažili to nevídané, neslýchané, ... docela zázračné. V zásadě to, co žili naši předci naprosto běžně. Moje generace to také zažila (jako děti a mladí). Žádný digitální šum nás nerušil, protože v podstatě neexistoval, resp. nebyl tak rozšířen. Ano, neměli jsme tyto báječné vymoženosti, ale také nás tyto vymoženosti nemohly zotročovat.

Což se dnes mnohým děje. Přiznávám, že mobil a internet jsou součástí mé práce. Internet je i zdrojem mé zábavy i poučení. Ve všední dny ho zkrátka využívám. Někdy i nějaký čas o víkendu, především v období dlouhých zimních večerů. Mobil se snažím využívat střídmě, zejména na volání, někdy SMS. Internet jsem si do něj nezavedl, nevyužívám ani aplikace. Na sociálních sítích nejsem, resp. facebookový profil existuje, byl sice zrušen, pak ho žena obnovila, nicméně využíván takřka není (o čemž svědčí i to, že jsme nezaznamenali jeho nedávný výpadek).

V zásadě tedy žádný velký digitální detox nepotřebuji, přesto si ho užívám. Zvláště o víkendech a v tomto období dovolených. Sice mívám mobil u sebe, obvykle na stole na verandě, v chatě, v batohu na koupališti, v kapsičce kola.

Někdy mobil slyším, někdy ne. Telefon vyřídím buď hned, příp. až se na něj podívám a zjistím, že mám nepřijatý hovor. A stane se mi občas, že se na něj ani nějaký čas nepodívám a záležitost se mezitím nějak vyřešila „sama“ jinak, bez mé účasti.

Samozřejmě si mobil beru i do auta a za jízdy ho většinou nezvedám. Příp. ho zvednu, snažím se hovor rychle vyřídit, že řídím a že zavolám později. Pak na vhodném místě zastavím a hovor vyřídím. Zkrátka mobil, narozdíl od mých dětí, mi k srdci nepřirostl. Dokážu se bez něj obejít, a když nezvoní, tak mi to nevadí. Mám aspoň klid.

Většinou si v tomto období odpočinu i od televize, tu nakonec sleduji míň a míň. Dovedu si představit svůj život bez ní. Ovšem zase si nedovedu představit život bez své ženy, která televizi mít chce. Tak ji prostě máme. Na chatě jsme ji zdědili po předchozím majiteli.

Přesto si večer většinou sedneme na verandu nebo k táboráku, dáme vínko, povídáme si, plánujeme, posloucháme zpěv ptáků, nebo si zazpíváme s kytarou, občas i s přáteli.

Zkrátka digitální a mediální detox. Už se na ten delší detox moc těším. Týká se i blogu, takže se asi na dva týdny odmlčím. Někdy přemýšlím, zda se neodmlčet na delší čas, či vůbec z blogu odejít.

Uvidíme po „detoxu“. Možná, že přijde více inspirace, energie a radosti do psaní, nebo nepřijde a pak si dám delší pauzu. Možná mám nějakou únavu z blogu, což může souviset i s tím, že ho někteří mí oblíbenci opustili (ať již dobrovolně, či nedobrovolně). Nebo jde o krizi tvůrčí, kdy jen reaguji na nějaké podněty a pocity, z nichž mám potřebu se vypsat. Takže je to spíše taková terapie. Přestože píšu jinými slovy, vnímám, že je to stále skoro totéž a z toho je mi smutno.

No, a já mám rád radost a veselost. Nějak jsem ji z blogu idnes přestal čerpat. Je na čase ten detox.

Přeji příjemné léto a užívejte si ten digitální detox.

Autor: Jan Tichý(Bnj) | čtvrtek 4.7.2019 15:05 | karma článku: 6.05 | přečteno: 143x

Další články blogera

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma článku: 13.44 | Přečteno: 265 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma článku: 23.11 | Přečteno: 596 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma článku: 9.62 | Přečteno: 318 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma článku: 20.30 | Přečteno: 1658 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 26.62 | Přečteno: 487 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 48 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 298 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.78 | Přečteno: 521 | Diskuse
Počet článků 1077 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 556

Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...