Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Síla dechu

Dýchám, tedy žiju. Bez dechu nemůžeme přežít. Jakmile tělo dostatečně neokysličujeme, máme potíže. I zde narazíme na Wima Hofa.

Většina lidí dýchá mělce, povrchně. Automaticky, nevědomě. Přesto to k životu v podstatě stačí. Můžeme ale dýchat vědomě, hluboce, do břicha a využít některou z nabízených metod. Osobně jsem nejdřív zkoušel střídavé dýchání s cyklem jedné minuty, což odpozoroval dědek bylinkář (Břetislav Nový) od ještěrky. Tak nebylo to špatné, ale nikam mě to neposunulo.

Až pak jsem narazil na dýchací metodu Wima Hofa a rozhodl si ji vyzkoušet. A u toho jsem vydržel. Provádím to v klidu vleže a trvá to tak čtvrthodinku a vlastně mě to přivede do takového meditačního klidu, příjemného mravenčení v prstech a tepla, že pak už jen poděkuji nahoru (Bohu) za dary a radosti života a poprosím o ochranu svých bližních, svou vlastní, a od místa, kde žiju, postupně přejdu k celé planetě.

Ta základní Wimova metoda je dýchat 30-40 hlubokých nádechů nosem a výdechů ústy, pak při výdechu zatajit dech na 1 minutu (počítám do 60 až 70), pak se jednou nadechnout a vydechnout, následně nádech a při tom nádechu zadržet dech na 15 sekund a pak vydechnout. Toto je jedno kolo a mělo by se zopakovat celkem 3x.  Dýchám takhle (skoro) každý večer, většinou po 15minutovém cvičení. To vynechávám, když cvičím v sokole, hraju squash, nebo přes léto fyzicky makám na chatě či zahradě. Protože však nemakám pořád, zbyde mi čas i chuť na to cvičení (stačí vynechat večerní zprávy).

Začal jsem s tím vším díky Covidu. Nemohlo se cvičit v sokolovně, hrát squash, plavat v bazénu. Tak jsem prostě chodil ven, začal cvičit doma večer a dýchat místo děsivých covidových zpráv. Měl jsem své pochybnosti a než abych se děsil, či spíše vztekal vždy, když v televizi vystupovali Svědkové Covidovi, to jsem si radši zalezl do pokoje a věnoval tu necelou hodinku sám sobě.

Po čase už mi zprávy nechyběly vůbec a na cvičení a dýchání jsem si zvykl. Ono to dýchání také zklidňuje a tím snižuje stres (a že ho s Covidem bylo) a také zvyšuje výkonost. Wim Hof ve své knížce radí, jak dýchat a potom udělat třeba třicet kliků. To normálně neudělám, po tom, co cvičím v Sokole a pak doma, jsem na těch pěti, maximálně deseti. Nicméně jsem to vyzkoušel podle Wima a po rozdýchání jsem těch 30 kliků dal.

Je fakt, že respirátor jsem nosil nerad, špatně se mi přes něj dýchalo, roušku jsem snášel líp. Ta se navíc dala lehce (pohodlně) strčit aspoň pod nos, tak jsem mohl dýchat a zároveň chránit druhé před kapénkami z úst při kýchání. A venku jsem dýchal svobodně s výjimkou těch prvních týdnů, ale to jsem měl hadrovou roušku, která mi tolik nevadila. Ve městě jsem chodil s rouškou pod nosem, mimo něj pod bradou. Prostě svobodě dýchání jsem dával přednost před ohrožením virem.

Nakonec se snad ukázalo, že to moc k ničemu nebylo. Ale to mi bylo stejně jedno. Dýchám, většinou mělce, povrchně, běžně, ale aspoň jednou za den (úplně každý den v měsíci mi to nevyjde), si užiji vědomého, hlubokého dýchání podle Wima Hofa a má to na mě blahodárný účinek.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Tichý(Bnj) | středa 23.11.2022 11:15 | karma článku: 10,73 | přečteno: 183x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,91 | Přečteno: 399x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 615x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 332x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 291x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Mluvit se bude o jednotě i Ukrajině. Putin přiletěl do Číny na státní návštěvu

15. května 2024  22:42

Ruský prezident Vladimir Putin přiletěl do Číny na státní návštěvu. Sejde se mimo jiné se svým...

Básník, sekuriťák, sympatizant opozice. Kdo je podezřelý z útoku na Fica

15. května 2024  17:45,  aktualizováno  22:34

Navrhl jsem smrti, abychom si potykali, a ona... se rozplakala. Tak začíná jedna z básní 71letého...

Všechny nás to zasáhlo. Situace je napjatá nejen na Slovensku, reagoval Fiala

15. května 2024  21:29,  aktualizováno  22:05

Premiér Petr Fiala ve středu večer na CNN Prima News ohledně atentátu na slovenského premiéra...

Prodej pozemku k bydlení
Prodej pozemku k bydlení

Frenštát pod Radhoštěm, okres Nový Jičín
2 899 000 Kč

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik