Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čas se odpoutat

Od čeho? Copak jsem něčím spoután? Nezdá se to, ale jsem. Egem. Myšlením. Společností. Sítí nekonečných norem, předpisů, zvyků. A hlavně svým strachem.

Strachem o život, strachem ze smrti, strachem o blízké. Strachem z nemoci, z nedostatku, z bídy, ze změny. Strach není cestou života, strach je cestou smrti, nebo aspoň umrtvení života. Tedy ten úzkostný strach krmený z mysli. Ten přirozený strach je život zachraňující, objeví se v reálném nebezpečí a je to „automat“, který bleskově vyhodnotí naši okamžitou reakci. Je to ten „ještěrčí mozek“, který velí k útěku nebo útoku.

Osobně jsem z mnoha strachů již odpoutaný a jsem smířený. Dovedete si představit, že existuje někdo, kdo se nic nedozvěděl o Covidu? Nebo dokonce, že někdo neví nic o válce na Ukrajině? Myslíte si, že to dnes v globálním světě přemíry informací ani nejde, se to nedozvědět?

Já si to představit dovedu. U nějakých „necivilizovaných“ domorodců v pralese. U sebe už hůře. Sice se bráním sociálním sítím, aplikacím, internetu v mobilu, ale mobil k volání, posílání zpráv a fotografování používám, dívám se i občas na televizi, internet musím používat i v práci, zejména emaily a informace z webových stránek. Samozřejmě mám internetové bankovnictví a používám platební kartu. Dokonce si „pěstuji“ blog a webové stránky.

Nedokázal jsem si dříve představit, že bych žil bez mobilu, bez internetu, televize, bez bankovního účtu a platební karty. Ale už si to představit dokážu. Jen je potřeba vymyslet jak na to. Abych přežil. Asi nejdůležitější věcí pro mne bude vzdálit se od Prahy. Těch 30 km od konce Prahy je málo, to je dnes takové pražské předměstí. Neblahý vliv Prahy se vzdáleností postupně klesá. Je to zejména přesvědčení, které reflektuje velkoměstské prostředí centrální moci bílých límečků a které je prostřednictvím centrálního vládnutí, tj. legislativy a byrokracie, vnucováno všem ostatním. V tomto případě aspoň mám kam odejít.

Tou další podmínkou by mohl být předčasný důchod. Ale vydržím to ještě těch pár let? A mám na to? Finančně asi jo, navíc jsem poměrně skromný. Co mentálně? Asi ještě ne úplně. Je tu otázka zdroje obživy, předání funkce. Chci, aby to fungovalo i po mém odchodu. Citově? Citově jsem vázán na své blízké, od nichž se „odpoutat“ nechci. Ale jinak cítím, že potřeba odpoutat se od systému u mě narůstá.

Sice nepracuji v korporátu a velím si sám, ale roste počet „průšvihů“ alias „výzev“ a za těch pár let narostla byrokracie příšerným způsobem. A to mě ubíjí.

Proto se snažím ze systému (který mi nesvědčí) postupně „odpoutávat“. Jsme totiž spoutáni jakýmisi neviditelnými pouty, které nám (resp. mnohým z nás) nedovolují se ze systému odpoutat. Máme rodný list, občanský průkaz, účet u banky, auto, televizi, počítač, mobil. Někteří mají hypotéky, nějaké dluhy. A hlavně je to práce, zdroj obživy většiny z nás.

A teď se od toho všeho „odpoutejte“ a zažívejte svobodu a radost. Že je to těžké? Ano, je. Svoboda často přijde právě s tím odpoutáním se, kdy děláme věci „nerozumné“, třeba v době zamilování se, nebo si prostě hrajeme jako malé děti a z té hry máme i radost. V životě můžeme spousty věcí ovlivnit sami a záleží na nás čemu všemu chceme věnovat svou pozornost a energii. Část té pozornosti věnuji své práci (obživě), ale mimo ni se věnuji sobě a svým blízkým. V té době jsem zpravidla víc od systému odpoutaný a také pro něj méně viditelný.

Ono už takhle jsem málo viditelný, protože nelezu na sociální sítě. Veřejně virtuálně sdílím jen tento blog, své webovky a samozřejmě mám své oblíbené stránky.

Také moc nikam nevolám a nepíšu a ono se mi to vrací. Jsou i víkendové dny, kdy mi nikdo nevolá a ani nepípne SMS za celý den. A takový den považuji za „blažený“. Jsem divnej a ti divní jsou systémem tolerováni, protože ten jim nerozumí, ale zároveň je nemá (úplně) ve své moci.

Dokážete si představit „spoutaného“ Jardu Duška? Já tak akorát v nějaké filmové či divadelní roli.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Tichý(Bnj) | pátek 11.3.2022 18:50 | karma článku: 9,48 | přečteno: 189x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,91 | Přečteno: 399x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 615x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 332x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 291x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

V 2. světové Západ prohrál a až vyřídíme Ukrajince, jdeme na Finy, znělo v ruské televizi

13. května 2024  18:55

Jeden z účastníků populárního pořadu předního ruského propagandisty Vladimira Solovjova na Kremlem...

Nehoda tří aut uzavřela tah na Tábor. Řidička vjela do protisměru, tři lidé zraněni

13. května 2024  18:32

U Miličína na Benešovsku se v pondělí odpoledne srazila tři auta, tři lidé byli zraněni. Jeden...

Fiala v Římě řešil migraci. Z postupu Itálie si má EU vzít příklad, říká

13. května 2024  8:49,  aktualizováno  18:28

Premiér Petr Fiala v pondělí navštívil Řím, kde jednal s premiérkou Giorgiou Meloniovou a...

Zmatky kolem přijímaček: část škol dala špatné pořadí, Cermat se snaží o opravu

13. května 2024  18:21,  aktualizováno  18:27

Některé střední školy daly státní organizaci Cermat špatné pořadí uchazečů o studium, sdělil v...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik