Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jiná migrační vlna

Vzpomínáte na rok 2015 a migrační vlnu z válkou postižené Sýrie? Ta vzbudila u místních obyvatel spíš odpor než nadšení. Bylo to dáno především tím, že pocházeli z jiného civilizačního okruhu, jiného náboženství.

A také tím, co bylo vidět na západ od našich hranic. Muslimské komunity se integrovat do společnosti moc nedokázaly a v Západní Evropě vytvořily svou paralelní společnost založenou na islámském právu a náboženství.

Dnes tu máme jinou migrační vlnu. Vlnu lidí strádajících válkou v Evropě, lidí z našeho civilizačního okruhu, křesťanské civilizace, převážně žen a dětí. Ukrajinci jsou navíc i jazykově blízcí, tvoří u nás poměrně početnou menšinu, která nám pomáhá vytvářet hodnoty a vlna solidarity a podpory je neuvěřitelná. V podstatě spontánní. Ono je to totiž kousek a historicky se nás to více dotýká. Vždyť malá část té velké země, která hrdě vzdoruje přesile agresora, byla po určitý čas součástí vlasti našich předků.

Nevím, zda Němci splnili heslo tehdejší kancléřky „my to dokážeme“, ale připadá mi, že my Češi to dnes dokazujeme. Většinou při katastrofách dokážeme držet při sobě a pomáhat druhým.

Proč ale k tomu potřebujeme katastrofy, krize, neklidné doby? Proč to nedokážeme i jen tak v klidu a míru? Povznést se nad běžné „žabomyší“ šarvátky umíme jen v ohrožení? Potřebujeme nepřítele, nebo katastrofu, abychom dokázali vybudit to lepší v nás?

Budeme se schopni poučit až bude po válce? Nikdo neví, jak dopadne a kdy skončí. Ale jednou jistě skončí. Nejprve příměřím, vyjednaným mírem, a nakonec snad i smírem. Povede se lidem konečně zajistit trvalý mír, nejen dočasně trvalé příměří, které se občas někde na světě pořád porušuje? Zdá se, že válka nabrala jiný směr, než byly původní představy válečného „mírotvůrce“. Jistě nečekal takový odpor a málokdo čekal, že v této zemi vyroste „přes noc“ státník, který neuhne před tanky, na rozdíl od kanadského premiéra, který se skryl před kamiony.

Tahle zlá doba tříbí charaktery. Mýliti se je lidské. Ve Vladimíru Putinovi se mnozí zmýlili. Naprostá většina známých osobností to přiznala. A to bylo moc dobře.

Přiznal jsem si to taky, nemá smysl si nalhávat něco jiného. Neviděl jsem to? Neposlouchal jsem to, co mi říkali v médiích? Naletěl jsem ruské propagandě? Ne, jen mi to neustálé mediální „hrocení“ a „černo-bílé“ vidění situace lezlo na nervy. Obzvlášť tedy covidismus a taky mi to něco připomínalo. To, co jsem už jednou zažil (Husákovu normalizaci), a začal jsem tak nedůvěřovat médiím, vládnoucím elitám, systému. Ta nedůvěra ale stále trvá. Nepřestal jsem však důvěřovat v lidi a lidství.

Co se týče invaze, prostě jsem tomu jen nevěřil. Vladimír Putin přebíral vládu v rozvrácené a ponížené zemi. Nabídl Rusům východisko a splnění touhy návratu poníženého národa na výsluní. Návratu do role velmoci (aspoň vojenské) a nabídl též iluzi zachránce a obránce národa a ruské duše.

Jistá paralela s Hitlerem tu je, ale každé takové srovnání kulhá. Putin se rozhodně déle dokázal přetvařovat a velmi zdařile namluvil světu, že se jen brání a že je dostatečně silný. Pak si asi usmyslel, že je na čase to světu předvést a tady se jeho velké ego přepočítalo.

Hlavně ale Putin nerovná se samotné Rusko. Rusko nedalo světu jen Lenina, (Gruzínce) Stalina, (Ukrajince) Brežněva. Dalo mu i hudbu Čajkovského, dramata Gogola a Čechova, romány L. N. Tolstého, Dostojevského, Puškinovy básně, Mendělejevovu periodickou tabulku prvků a mnohá jiná díla a počiny osobností umění, vědy a sportu.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Tichý(Bnj) | čtvrtek 3.3.2022 7:56 | karma článku: 13,72 | přečteno: 493x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,91 | Přečteno: 399x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 615x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 332x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 291x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř

15. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...

Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze

15. května 2024

Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...

„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět

15. května 2024

Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...

Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech

14. května 2024  22:46

Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik