Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cesta radosti v slzavém údolí

Vybrali jsme verš Donáta Šajnera: „A za vše, za vše dík. Za lásku, jaká byla, za život jaký byl ....“. Bylo to na parte. Verš byl jednoduchý a vzal nás za srdce.

Zemřela nám maminka. Přesto, že jsme s tím počítali, zaskočilo nás to. Zajímavé byly dny předtím, jak se to celé semlelo. Máma byla dlouhodobě chronicky nemocná a jakýkoliv bacil, či vir, který „šel okolo“ se u ní zastavil a obvykle ji několik týdnů potrápil. Vlastní imunita téměř žádná, léků až nepřiměřeně, počítáno až v desítkách kusů denně.

Na podzim 2016 si ji vzal bratr k sobě domů s výhledem získání místa v domově pro seniory. Po necelých třech měsících dojíždění do „školky“ (denní stacionář) se naskytla příležitost pobytu v domově, s nímž jsme souhlasili. Máma nám to měla zprvu za zlé a zpočátku si těžce zvykala, ale postupem času se jí v domově zalíbilo. Bylo nás tu sedm rodinných příslušníků, a tak jsme ji často navštěvovali, pokud to šlo, jezdili s ní na výlety, za kulturou a brali ji na procházky.

Pak přišel Covid, který až do její smrti neodešel. Diagnózami typicky covidem ohrožený pacient. Přesto první vlny přečkala v pohodě i bez očkování, k němuž se nakonec nechala přemluvit s výhledem, že vše brzy skončí a navrátí se do normálních kolejí. To se nikdy nestalo, přestože proočkovanost v domově jak u klientů, tak u personálu byla téměř 100 %.

Návštěvy byly zakázány, pak po registraci a s testem, na omezenou dobu v respirátoru a maximálně ve dvou. Naděje na změnu návštěvního režimu po očkování padly, trochu rozvolnění vždy přišlo v létě a díky počasí jsme často mohli pobývat s maminkou venku, stačilo si to dopředu dohodnout (i o víkendu) a nemuset řešit složitou logistiku registrace návštěvy a testu.

Teď se konečně dostávám k těm posledním dním. Brácha odjížděl na dovolenou na dva týdny na Madeiru, ten den mámu vezli na pravidelnou kontrolu na plicní oddělení do nemocnice a nechali si ji tam. To mi volali z „domečku“ a já jsem pak do nemocnice vezl oblečení. V nemocnici jsme ji neviděli, protože byly zakázané návštěvy, tak jen telefonicky. Nic moc, fungovali jsme jen jako dovozci potřebného a žádaného a předavači ve dveřích oddělení. Bratr na telefonu.

Pak se ozval brácha z Madeiry, že po něm chtěli souhlas na přeložení na oddělení následné péče. Radili jsme se a postupně si vyjednali návrat do domečku. V nemocnici nám řekli, že maminka je v podstatě „ležák“, navíc dost zmatená, tak jsme počítali s tím, že se vrátí zemřít.

Jakmile to šlo, vyjednal jsem si návštěvu, resp. dvě za sebou (úterý, středa). Přišel jsem na první a byl jsem překvapen: máma seděla u stolu, měla dobrou náladu a jasnou mysl. Návštěva uběhla velmi rychle a těšili jsme se na druhý den. Ten den se brácha vrátil z dovolené, máma chytla horečku a mně zrušili návštěvu.

Už jsme se neviděli, jen jsme si ve čtvrtek ještě zavolali, v pátek mi volali, že ji doktorka poslala do nemocnice. S nemocnicí jsem si dohodl, že počkáme do pondělí a uvidíme. V sobotu volali bráchovi, že maminka zemřela. Nakonec to stihla ještě v pátek, s největší pravděpodobností ve spánku a na selhání srdce. Ne na Covid, protože do domečku přišla automatická SMS z testování a negativní, jak nám sdělili.

Tak jsme měli smutný víkend a hned po něm řešili všechny náležitosti s pohřební službou. O svátku jsme jeli za příbuznými do Kolína předat parte a při této příležitosti jsme se sešli s částí rodiny, s nimiž jsme se již dlouho neviděli, a tak si i vesele zavzpomínali.

Ještě si toho smutku z odchodu a radosti ze setkání užijeme. Maminka zemřela nejspíš pro ni v pravý čas, pomalu se stávala jen ležící lidskou bytostí s bolestným a neradostným životem. Nevím, možná právě to je nejvyšší čas z takového života odejít.

Nemohli jsme jako nejbližší být při tom. Paní doktorce to nevyčítáme, dotlačil ji k tomu systém, který velí zachraňovat za každou cenu, byť jsme si to přáli jinak. Snad nejen my, ale i naše máma. Věřím, že umírala s pocitem, že tu zanechala potomky, kteří se dokáží o sebe postarat a vypořádat se se všemi úskalími života se ctí a že na nás bude z druhého břehu dohlížet a pomáhat nám.

Děkujeme mami, za lásku, za život, jaký byl.   

Autor: Jan Tichý(Bnj) | pátek 19.11.2021 9:43 | karma článku: 16,85 | přečteno: 227x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 389x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 613x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 331x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1676x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 289x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu

25. dubna 2024  18:55

Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik