O jabloni, klukovi a mobilu

A také o tom, jak se změnil svět dvou generací, tj. svět dědečků a babiček a jejich vnoučat. Příběh je fikce, ale tak nějak karikuje realitu. Možná jen domnělou.

Mladý hoch (15) se většinou baví na počítači, mobilu, nebo chodí s partou ven na sídliště. Jenže partu vede odmítač roušek a tady je musí mít i venku (ve městě, v přírodě ne) a měšťáci to kontrolujou. Minule už dostali pokutu a mastnou. Parta se rozpadla, dva kámoši odjeli s rodiči na chatu. Taky bych si mohl vyrazit do přírody, řekl si kluk.

Chvíli čučel do mobilu a našel zelenou plochu v apce docela blízko, pár stanic sockou a jsem v lese, mumlá si. Jak si to naplánoval, tak i udělal.

Po výstupu z autobusu sledoval čáru navigace na mobilu, ještě předtím si zapnul počítadlo nachozených metrů. Za chvíli byl v lese, tedy v malém lesíku, ani by si toho nevšiml, kdyby neztrácel signál. Budu muset z toho lesa vyjít, snad tam bude lepší signál. Byl. Po 1638 metrech pěší chůze se ocitl v bývalém sadu. Dnes to je království divočiny. Kdyby nesledoval mobil, možná by si všiml zajíce a bažanta.

Všiml si však velkého stromu a na něm bylo hodně takových žlutých plodů. Tady si udělám selfíčko, je tady dobrej signál, rozhodl se hoch. Co to jenom je? Trochu mi to připomíná jabko, ale takový divný, uvažuje a pro jistotu si to vyfotí a porovná s apkou. Je to jabko, ale takový neznám, v hypermarketu mají červený, s lesklou slupkou, hygienicky zabalený v igelitu. A tady jsou takový spíš scvrklý, svraštělý, poďobaný a ty spadlý na zemi měkký a hnědý. Fuj, to bych nejed. Ještě si hoch udělal pár fotek, připsal pár komentů na fejs, pochlubil se svými 1638 metry pěšky, sedl si, opřel se zády o jabloň a chvíli sledoval lajky. A sakra dochází baterka.  

Za chvíli se mi to vypne a už mám hlad a žízeň. Nebudu vědět, jak se dostat zpátky a kdy mi jede socka. Ta příroda je fakt děsná a nebezpečná. V tu chvíli se kousek ozve bažant, chlapec se lekne a pomalu propadá panice. Mohl by si ještě zavolat o pomoc. Ale komu? Kámošům nemůže, jak by před nimi vypadal? Matku by vystrašil a hned by volala policajty. Otce nemá. Ale děda by mu poradit mohl. Vytáčí dědu. Nebere to, fosil jeden zatracenej, zas je někde u těch svých králíků a slepic. A mobil mu vyzvání v obýváku na stole. To je špatný. Nakonec si uvědomí, by mu děda stejně nepomohl, má ten mobil z pravěku pro fosily a se souřadnicema a apkama to neumí. Mobil klekne, to už je na pokraji zoufalství. K tomu ještě hlad a žízeň.

A najednou jako v nějaké pohádce objeví se kouzelný dědeček a s turistickými holemi si to štráduje přímo k němu.

Kluk ho spatří a napadne ho, že by ho mohl zachránit. Uctivě pozdraví, děda s úsměvem pokyne na pozdrav. Hoch se osmělí: „prosím Vás neměl byste něco k jídlu a pití? Mám hroznej hlad a žízeň“.

„Příroda ti dá najíst a napít, chlapče“, usměje se pohádkový dědeček a shýbne se pro spadlé, sice trochu potlučené, ale zachovalé jablko. Otře si ho do rukávu a zakousne se do něj. „Hm, nevypadá, ale je opravdu překvapivě dobré. A tam na stromě budou ještě lepší. Ale v mým věku už tam nevylezu“, řekne usměvavý stařík.

Hoch na něj vyjeveně zírá, on to jí a ani si ho neumyl, přemýšlí. „Co koukáš, vylez na strom a shoď jich pár“. „Na strom? To neumím, to mi mamka zakázala“. „A všechno ti koupila v krámě, co? No, mám taky vnoučata a vím své. Tak to uděláme jinak, sundej si tričko, budeš je do něj chytat a já je budu shazovat hůlkou, tou na ně dosáhnu“.

Tak si kluk kousne do jablka, chutná mu. Nevypadají, ale chutnají jinak než ze supermarketu. Sní jich několik, zažene hlad i žízeň. Teď jen jak se dostat domů? Když se dědeček chce rozloučit, řekne mu, že má vybitý mobil a neví, jak se dostane zpátky do města.

„To je jednoduché, pořád po cestě tímhle směrem rovnou za nosem, po asi kiláku a půl dojdeš k autobusové zastávce. A navíc je tahle cesta turisticky značená, můžeš jít po červené, podívej se na támhletu značku. Ale já tam jdu taky, můžeme jít spolu“.

Něco podobného mladík ve svém životě nezažil. Změnilo ho to?

Přeháním? Fantazíruju? Možná. Aspoň doufám, že ano. Že tak hrozné to s těmi adolescentními mladíky není. Nebo je?   

Autor: Jan Tichý(Bnj) | pondělí 21.9.2020 9:35 | karma článku: 13,66 | přečteno: 192x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 387x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 612x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,37 | Přečteno: 328x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1674x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 289x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Není na čase změna některých mouder nebo spíš hesel?

A kterých? Osobně bych změnil následující hesla: „Kdo nejde s námi, jde proti nám“, „Podle sebe soudím tebe“ a „V jednotě je síla“.

22.11.2023 v 8:55 | Karma: 12,47 | Přečteno: 320x | Diskuse| Ostatní

Jan Tichý(Bnj)

Pod povrchem a za zrakem

To, co na první pohled nevidíme, neumíme změřit, vysvětlit a definovat, to neexistuje? Ono to ale existuje, jen to neumíme vnímat, protože je to pro nás skryté.

19.11.2023 v 14:01 | Karma: 8,49 | Přečteno: 146x | Diskuse| Ostatní

Jan Tichý(Bnj)

Rozděl a panuj

Už v tomto hesle je schována odpověď na otázku „kdo rozděluje společnost?“. Kdo by ji rozděloval, logicky ten, kdo chce vládnout, kdo chce moc a kdo chce žít na úkor druhých.

16.11.2023 v 19:48 | Karma: 15,25 | Přečteno: 252x | Diskuse| Společnost

Jan Tichý(Bnj)

Dva v jednom

Proč? Protože sem dávám dva druhy fotek. Jedny fotky pořídila fotopast a druhé fotky jsem pořídil (neplánovaně) mobilem na procházce se psem. K tomu ještě popisný text.

13.11.2023 v 11:50 | Karma: 13,70 | Přečteno: 252x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Jan Tichý(Bnj)

Do Vrchlabí dvakrát v týdnu

Že si do Vrchlabí pojedu pro sekačku bylo naprosto logické, ale že tu cestu absolvuji po pondělku ještě v pátek, by mě ve snu nenapadlo. Navíc, když mi v pondělí řekli, abych počítal tak s dvěma týdny.

11.11.2023 v 14:02 | Karma: 8,47 | Přečteno: 282x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Cesta do Vrchlabí

Tak jsem se podíval v pondělí do Vrchlabí. Toto město jsem již několikrát navštívil, prohlédl si zámek s parkem, Krkonošské muzeum, náměstí.

8.11.2023 v 18:43 | Karma: 12,40 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Zeptej se sám sebe

S kým bys chtěl trávit čas? Třeba na dovolené nebo dokonce na pustém ostrově. S kým bys rád zašel na pivo nebo kávu? S kým by sis rád poseděl a popovídal?

8.11.2023 v 13:14 | Karma: 7,76 | Přečteno: 142x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Pět sloves

Našel jsem pět sloves, kterými si dovolím charakterizovat svůj život. A která že to jsou a proč? Být, mít, chtít, moct a nemuset.

4.11.2023 v 14:16 | Karma: 11,55 | Přečteno: 186x | Diskuse| Ostatní

Jan Tichý(Bnj)

Jak se mi díky strýci připomněla zesnulá maminka

2. listopadu je den, který je v kalendáři označen jako Památka zesnulých, lidově se mu říká dušičky, a především o víkendu (nejbližším tomuto dni) se zaplní hřbitovy, aby lidé vzpomněli na své zesnulé blízké.

3.11.2023 v 9:53 | Karma: 13,11 | Přečteno: 257x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Práskači sobě

Používat slovo „sobě“ ve třetím pádu je docela zajímavé. Je to snad nějaká sebestřednost? Až tak bych to neviděl, např. „Národ sobě“ připomíná sbírku na Národní divadlo.

1.11.2023 v 12:49 | Karma: 12,90 | Přečteno: 355x | Diskuse| Ostatní

Jan Tichý(Bnj)

Neměl bych přestat psát?

Tak si říkám, zda už neskončit se psaním. Teď v melancholickém podzimu a za prodlužujících se nocí, kdy je na to psaní více času?

30.10.2023 v 19:51 | Karma: 9,75 | Přečteno: 179x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Zdraví ve svých rukách

Byl název přednášky a besedy o zdraví s propagátory funkční medicíny Davidem Čechem a Alešem Svobodou, kterou jsem se svými kolegy pořádal v našem městečku.

29.10.2023 v 17:36 | Karma: 8,02 | Přečteno: 186x | Diskuse| Občanské aktivity

Jan Tichý(Bnj)

Jak reagovat na další byrokratický nesmysl?

S těmi byrokratickými nesmysly se poslední dobou roztrhl pytel. Jako by ti úředníci nebyli ani lidé, ale spíše nějací chovanci našeho či evropského ústavu pro choromyslné.

25.10.2023 v 12:54 | Karma: 26,36 | Přečteno: 649x | Diskuse| Ostatní

Jan Tichý(Bnj)

Sluníčko už je nízko, ale ještě pěkně hřálo

Chodit v druhé půlce října v tričku je na jednu stranu fajn, na druhou stranu docela divné. Ale co, stejně člověku nezbývá než se přizpůsobit.

22.10.2023 v 19:55 | Karma: 10,34 | Přečteno: 171x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Být autentický je nejlepší

Buď sám sebou. Buď upřímný (hlavně k sobě). Nenalhávej si. Jdi svou cestou. Že se s ostatními poněkud míjíš? Že to nemůžeš udělat? Proč?

20.10.2023 v 11:16 | Karma: 7,74 | Přečteno: 122x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik