Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nepřirozená civilizace, aneb v přírodě je (mi) líp

Naše civilizace je mocná a zároveň bezmocná. Spasí nás nové technologie? Můžeme tomu věřit, i v to, že se svět promění tak, že si to dnes nedovedeme ani v největší své fantazii představit.

Víme jen to, co víme. Zatím civilizace jede na elektřinu a je na ní závislá. Pokud vyřadíme elektřinu jsme nahraní, zkolabují banky, nepůjde internet, televize, mobily, nenačepujete pohonné hmoty do auta, vyhodíte potraviny, v supermarketu nepůjdou pokladny...

V tomto případě jsou na tom amazonští indiáni daleko líp, žijí v přírodě jako její součást. Potřebují jen prostor a nechat být.

Uměli bychom my žít v přírodě? Obávám se, že ne. My se přírody dokážeme i bát, dokonce od některých matek slýcháme: „nechoď do lesa, hrozí tam nebezpečí“ (klíště, kopřivy, divoká prasata, možná i vlci...). Zkrátka v přírodě je pro naši civilizaci nebezpečno, proto se tolik lidí tísní ve městech, kde vše tak krásně funguje, dokud se něco nestane, třeba nejde elektrika.

Celkem se obejdu bez televize, internetu, mobilu, oželel bych i auto. Neumím žít v přírodě nezávisle, a přitom soběstačně a nejvíc z civilizačních vymožeností si cením ledničky a splachovacího záchodu. A právě tyhle věci by nás asi v případě black-outu doběhly nejvíc. Zajímavé je, že většina lidí by si asi nejdřív všimla televize, internetu, jsou to pro mnohé ty nejdůležitější věci. Ve skutečnosti je ale důležitější lednička a splachovací záchod.

Jak zajistíte bez elektriky chlad pro uchování potravin a jak dostanete vodu na spláchnutí do záchodu? To se děje automaticky, když elektřina jde, ale kdyby jít přestala, je tohle jedna z největších pastí civilizace.

Čtu si teď knihu o šumavských samotářích (autor: Aleš Palán). Je to zajímavé čtení, žít nezávisle na systému asi úplně nejde, ikdyž se o to mnozí pokouší. Ale je to o jedincích, samotářích.

Sám jsem v systému až po uši, pracuji, bydlím, mám rodinu, přesto se snažím být aspoň trochu nezávislý a soběstačný, a tak si pěstuji zeleninu, ovoce. Také jsem se oprostil od „řešení politiky“, tj. co zachytím, zachytím, jinak se na zprávy moc nedívám a ty komentované už vůbec. 

Do přírody chodím rád a často, dokonce kus divočiny vlastním, takže v systému být musím, jinak bych ji mít nemohl. Ale přírodě je to stejně jedno a oba to víme.

Příroda mne nabíjí a rozhodně se jí nebojím, ani se nestříkám repelenty, nenanáším na sebe opalovací krém, necpu se zyrtekem, neočkuju se proti klíšťatům, chřipce, koupu se v rybníku či řece, a kupodivu žiju a spokojeně. Alergie si „nepěstuju“, a tak se mi asi vyhýbají, holt by si na mně nesmlsly.

A příroda se mi odvděčuje krásou rostlin, květů, stromů, drobnou hmyzí havětí, zpěvem ptáků, mnoho živočichů vidím. Asi nějak cítí, že se mne nemusí bát a že ani já se jich nebojím, a když se mi ukáží, udělají mi radost.

Přesto se většinou jen mihnou, přeletí, odhopsají či utečou se schovat do nejbližšího křoví. To funguje a je to tak správně. Indiáni s tím umí zacházet, jen naše civilizace se od přírody odtrhla a zdá se, že na to doplácí.

Tzv. „pán tvorstva“ vytvořil civilizaci (resp. systém), v níž je skoro nemožné být silným, zdravým a spokojeným jedincem, resp. mnozí tu schopnost ještě mají, ale jsou považováni za divné a nenormální lidi. Protože normální je přece mít nějakou alergii, být nemocný a polykat prášky, být ve stresu, nestíhat, toužit po penězích, prožívat virtuální realitu, a to až tak, že člověk zahloubaný (vtažený) do virtuálního světa ve svém mobilu je schopen vstoupit do silnice před rozjetý automobil...

Příroda si poradí, co s ní není v souladu nejspíš zanikne. Ještě nám ale šanci dává. Využijeme ji?

Autor: Jan Tichý(Bnj) | úterý 10.7.2018 14:03 | karma článku: 16,70 | přečteno: 431x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 389x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 613x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 331x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1676x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 289x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik