Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Žádného Ferdinanda Vaňka jsem tenkrát neznal

V říjnu v roce 1986 se objevil v tehdejším deníku ÚV KSČ inzerát, který blahopřál nějakému Ferdinandu Vaňkovi k padesátým narozeninám. Tenhle inzerát způsobil celkem poprask.

Studoval jsem v Praze a nějaký spolužák přišel s Rudým právem a ukazoval nám ten inzerát. Podívejte, co komunistickým cenzorům prošlo, a ukázal nám inzertní stránku. Nechápali jsme, o co jde. No, tady ta fotka, ten Vaněk…

„Kdo to je?“ „To je přece Havel!“ „Jakej Havel? …jó, ten Havel“. Pravda je, že jsme Havla neznali, tedy žádnou jeho fotografii, v televizi jsme ho vidět nemohli, jen jsme o něm slyšeli jako o tom samozvanci a zaprodanci. A z druhé strany (Svobodné Evropy či Hlasu Ameriky) přicházely informace zcela jiné.

V době Palachova týdne (leden 1989) a následných týdnů jsem byl na vojně. Moc informací se k nám nedostalo. Za to se k nám dostali „disidenti“. Byli to chlapi odvolaní na cvičení v době kolem 21. srpna. Nám bylo sděleno, že se s nimi nemáme stýkat, což jsme samozřejmě, najmě o víkendu či večer porušovali. Vzpomínám, jak se chlubili, že znají Václava Havla a říkali nám, co kdy a o čem Vašek řekl. Bylo to převážně několik „mániček“, kteří jak se zničehonic objevili, tak zase zmizeli. U nás byli asi dva týdny, možná ani ne. Zkrátka je komunisti uklidili na vojnu a mimo Prahu.

Tak jako jsem neznal Václava Havla, neznal jsem ani jeho postavu Ferdinanda Vaňka. To mně a mým spoluobčanům bylo dopřáno, až když na konci roku 1989 vešel VH ve všeobecnou známost.

Své chartisty znala (asi) jen Praha, mimo Prahu se o nich moc nevědělo. Připadá mi, že tak to zůstalo dosud. Na rozdíl od mimopražského venkova se VH v Praze těší nebývalé úctě, možná až přehnanému uctívání.

Je to asi tím, že na venkově se nějaký antikomunismus moc neřešil. Přesto venkov dostával vždy tvrdší rány, nejdříve násilnou kolektivizaci, pak spíše necitlivé restituce, kdy byl sedlácký vztah k půdě přerušen již dvěma generacemi, to vše doprovázené rušením či transformací zemědělských družstev. K tomu ještě nutno připočíst, že negativa globalizace odnáší nejvíc venkov.

Venkov chudne, vylidňuje se, z některých vesniček se stávají skanzeny. Ale naštěstí ne všude. Někde to žije, záleží na místních, čím si život obohatí a jak se dokáží vyrovnat (se spíše nesmyslnou) regulací z centra. Někde jsem četl, že obec nad 500 obyvatel má šanci na přežití, protože obvykle má základní atributy, které umožňují společenský život v obci, jako hospodu, obchod, poštu, školku a školu, dopravní spojení do města, ordinaci lékaře, nějaký spolek, obvykle sportovní klub a dobrovolné hasiče.

Zda někde ve vzdálené Praze koulel v pivovaru nějaký Vaněk sudy a nějaký Václav Havel bojoval s komunisty, to těm venkovským balíkům bylo jedno, protože se starali především o sebe.

Prezidenta Havla jistě respektovali, jakož i jeho následovníky. Ale snažili se žít po svém. Vzájemně se znali a vzájemně si dokázali pomoct. Myslím si, že to tak funguje dosud, hlavně tam, kde náplavy postupně a nenásilně zapadají mezi starousedlíky. Horší je to asi tam, kde „náplavy“ původní starousedlíky převálcovaly a vzájemně se nechápou, protože každá skupina má odlišný životní styl.

 Vláda to může venkovu usnadnit hlavně tím, že jeho obyvatele nechá žít po svém a vyjme je z nesmyslů, které na vsi nepotřebují a přináší víc škody než užitku.

Inspiroval mne níže uvedený obrázek a nějaké dohady kolem ceny díla. Dílo je opravdu originální, to se musí nechat.

zdroj inspirace

 

Autor: Jan Tichý(Bnj) | čtvrtek 1.2.2018 19:09 | karma článku: 18,92 | přečteno: 966x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 389x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 613x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 331x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1676x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 290x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik