Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pracovat, když chci a hlavně dělat to, co mě baví

Kdo by si to nepřál? Jenže si to většinou nikdo nedopřeje. A pokud ano, jedná se o krátká období dovolené nebo „mladé penze“. Výjimkou jsou „volné nohy“, spokojené „osvč“ a ti, co se ve svém povolání skutečně našli.

Chodíme do práce, protože jsme tak naučení, máme vštípeno, že se nejdřív máme vypořádat s povinnostmi a pak je na řadě zábava. Takže nejdřív si splníme své pracovní povinnosti a pak se bavíme dle svého.

Šťasten ten, jehož povinností je zároveň zábava. Takový člověk má práci za svého koníčka, resp. dokáže se svým koníčkem uživit. Když něco dělá člověk rád, se zaujetím, je ochotný se dále učit a získávat nové zkušenosti. Nemarní čas. Dalo by se říci, že takový člověk tvoří s láskou. Je jedno co tvoří, ale ví, že mu to přináší uspokojení.

Mnoho z nás se však živí něčím jiným, než tím, co máme a děláme rádi. Protože si vyděláváme někde jinde, nemáme na to, co nás baví tolik času. Jinde (tedy v práci „živitelce“) člověk plní úkoly, příkazy, občas mu ani nedávají smysl. Uspokojení cítí tak akorát nad výplatní páskou, protože, kromě toho, že neumře hlady, si ještě může dovolit „pustit nějaký ten chlup“ do svého hobby. Většinou to není tak zlé, neboť svět není černo-bílý, ale barevný a tak občas v té práci „živitelce“ najdeme i to uspokojení z vlastní práce.

Přesto se stává, že přijde doba, kdy člověk tak nějak cítí, že by chtěl práci změnit, že to uspokojení stává se menším a menším. Jenže stále je tu ta obava, co budu dělat? Jak se uživím? Psaním blogů těžko, učení a zahradničení už nějakou naději dává. Jenže už mám věk, nechci dělat kariéru pro kariéru, nechci už nikomu nic dokazovat. Chci hlavně v klidu žít, být a na ten život mít. Abych neumíral hlady a měl svůj rozpočet aspoň vyrovnaný, lépe mírně přebytkový. Zkrátka akorát přiměřený. Nedostatek není dobrý a nadbytek už také přináší víc starostí, než radostí. Strýček Skrblík nejsem, takže nějaký neúměrný finanční nadbytek k životu nepotřebuji a plavu rád ve vodě.

A s tímhle pohledem na svět se mám ucházet někde o místo, kde hlavně hledají mladé, vytěžitelné lidské zdroje? Tak setrvávám na místě a říkám si, že trpělivost růže přináší.

Nakonec to nechám koňovi a snažím se žít tak, jak chci aspoň v době svého volna. Takže baterky dobiju a jsem připraven další dny v práci přežít. Pak se najednou objeví příležitost.

Mám tendenci ji zprvu odmítnout, tomu nerozumím, zahodil bych vše, co jsem se naučil, co umím a znám. Při této práci svoji odbornost nevyužiji. Pak nad tím přemýšlím, píšu si pro a proti. A ptám se, proč bych se nemohl ještě teď naučit něco nového, pro mě neznámého? Mohu využít své dovednosti v komunikaci, najít spolehlivý tým a dělat něco, co mi dává větší smysl.

Přichází úleva v tom, že mohu to „staré“, co mi již tolik nevyhovuje s klidem opustit. Mám vystřídat člověka, který na tom místě byl dlouhou dobu a ještě s novým týmem lidí. Vím to půl roku dopředu.

Jsem netrpělivý, protože už bych tady rád skončil, ale ještě nemohu začít jinde. Učím se trpělivosti a zároveň žít přítomností. Svádím „boj“ se svými představami, myšlenkami, obavami, předsudky. Říkám si, tohle už snad nemusím řešit, ale opak je pravdou. Nikdo to za mne neudělá a jsem za to i slušně placen. Prostě musím zatnout zuby, a ikdyž se mi do toho moc nechce, udělat to.

Zároveň to chce začít se připravovat na změnu, shánět informace, komunikovat s těmi, s nimiž budu pracovat. Vypadá to nalinkovaně, jako optimistická perspektiva, ale vše ještě může být jinak. Vždyť kdo ví, co bude zítra.  

Autor: Jan Tichý(Bnj) | sobota 14.10.2017 20:11 | karma článku: 14,81 | přečteno: 769x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 14,33 | Přečteno: 389x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 613x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38 | Přečteno: 331x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1676x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12 | Přečteno: 289x | Diskuse| Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Není na čase změna některých mouder nebo spíš hesel?

A kterých? Osobně bych změnil následující hesla: „Kdo nejde s námi, jde proti nám“, „Podle sebe soudím tebe“ a „V jednotě je síla“.

22.11.2023 v 8:55 | Karma: 12,47 | Přečteno: 321x | Diskuse| Ostatní

Jan Tichý(Bnj)

Pod povrchem a za zrakem

To, co na první pohled nevidíme, neumíme změřit, vysvětlit a definovat, to neexistuje? Ono to ale existuje, jen to neumíme vnímat, protože je to pro nás skryté.

19.11.2023 v 14:01 | Karma: 8,50 | Přečteno: 147x | Diskuse| Ostatní

Jan Tichý(Bnj)

Rozděl a panuj

Už v tomto hesle je schována odpověď na otázku „kdo rozděluje společnost?“. Kdo by ji rozděloval, logicky ten, kdo chce vládnout, kdo chce moc a kdo chce žít na úkor druhých.

16.11.2023 v 19:48 | Karma: 15,25 | Přečteno: 253x | Diskuse| Společnost

Jan Tichý(Bnj)

Dva v jednom

Proč? Protože sem dávám dva druhy fotek. Jedny fotky pořídila fotopast a druhé fotky jsem pořídil (neplánovaně) mobilem na procházce se psem. K tomu ještě popisný text.

13.11.2023 v 11:50 | Karma: 13,70 | Přečteno: 253x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Jan Tichý(Bnj)

Do Vrchlabí dvakrát v týdnu

Že si do Vrchlabí pojedu pro sekačku bylo naprosto logické, ale že tu cestu absolvuji po pondělku ještě v pátek, by mě ve snu nenapadlo. Navíc, když mi v pondělí řekli, abych počítal tak s dvěma týdny.

11.11.2023 v 14:02 | Karma: 8,47 | Přečteno: 283x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Cesta do Vrchlabí

Tak jsem se podíval v pondělí do Vrchlabí. Toto město jsem již několikrát navštívil, prohlédl si zámek s parkem, Krkonošské muzeum, náměstí.

8.11.2023 v 18:43 | Karma: 12,41 | Přečteno: 214x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Zeptej se sám sebe

S kým bys chtěl trávit čas? Třeba na dovolené nebo dokonce na pustém ostrově. S kým bys rád zašel na pivo nebo kávu? S kým by sis rád poseděl a popovídal?

8.11.2023 v 13:14 | Karma: 7,76 | Přečteno: 143x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Pět sloves

Našel jsem pět sloves, kterými si dovolím charakterizovat svůj život. A která že to jsou a proč? Být, mít, chtít, moct a nemuset.

4.11.2023 v 14:16 | Karma: 11,55 | Přečteno: 187x | Diskuse| Ostatní

Jan Tichý(Bnj)

Jak se mi díky strýci připomněla zesnulá maminka

2. listopadu je den, který je v kalendáři označen jako Památka zesnulých, lidově se mu říká dušičky, a především o víkendu (nejbližším tomuto dni) se zaplní hřbitovy, aby lidé vzpomněli na své zesnulé blízké.

3.11.2023 v 9:53 | Karma: 13,11 | Přečteno: 257x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Práskači sobě

Používat slovo „sobě“ ve třetím pádu je docela zajímavé. Je to snad nějaká sebestřednost? Až tak bych to neviděl, např. „Národ sobě“ připomíná sbírku na Národní divadlo.

1.11.2023 v 12:49 | Karma: 12,90 | Přečteno: 356x | Diskuse| Ostatní

Jan Tichý(Bnj)

Neměl bych přestat psát?

Tak si říkám, zda už neskončit se psaním. Teď v melancholickém podzimu a za prodlužujících se nocí, kdy je na to psaní více času?

30.10.2023 v 19:51 | Karma: 9,75 | Přečteno: 180x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Zdraví ve svých rukách

Byl název přednášky a besedy o zdraví s propagátory funkční medicíny Davidem Čechem a Alešem Svobodou, kterou jsem se svými kolegy pořádal v našem městečku.

29.10.2023 v 17:36 | Karma: 8,02 | Přečteno: 187x | Diskuse| Občanské aktivity

Jan Tichý(Bnj)

Jak reagovat na další byrokratický nesmysl?

S těmi byrokratickými nesmysly se poslední dobou roztrhl pytel. Jako by ti úředníci nebyli ani lidé, ale spíše nějací chovanci našeho či evropského ústavu pro choromyslné.

25.10.2023 v 12:54 | Karma: 26,36 | Přečteno: 650x | Diskuse| Ostatní

Jan Tichý(Bnj)

Sluníčko už je nízko, ale ještě pěkně hřálo

Chodit v druhé půlce října v tričku je na jednu stranu fajn, na druhou stranu docela divné. Ale co, stejně člověku nezbývá než se přizpůsobit.

22.10.2023 v 19:55 | Karma: 10,34 | Přečteno: 171x | Diskuse| Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Být autentický je nejlepší

Buď sám sebou. Buď upřímný (hlavně k sobě). Nenalhávej si. Jdi svou cestou. Že se s ostatními poněkud míjíš? Že to nemůžeš udělat? Proč?

20.10.2023 v 11:16 | Karma: 7,74 | Přečteno: 122x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 556x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik